Πέμπτη 18 Δεκεμβρίου 2014

Μελομακάρονα της γιαγιάς Μαγδαληνής

Η ΣΥΝΤΑΓΗ ΤΗΣ ΗΜΕΡΑΣ


Η Μαγδαληνή ήταν η γιαγιά μου, η μητέρα της μαμάς μου. Αγαπημένο μου πρόσωπο που δεν πρόλαβα να το χαρώ καθώς σκοτώθηκε πρόωρα όταν εγώ ήμουν περίπου 3 ετών. Όταν ήμουν παιδί θυμάμαι τις μυρωδιές που έβγαιναν από την κουζίνα μας και τα χεράκια της μαμάς μου με τα υπέροχα μελομακάρονα που μας έφτιαχνε ακολουθώντας την ίδια συνταγή από τη γιαγιά μου. Όπως μου έλεγε, όταν η γιαγιά μου τα έφτιαχνε μοσχοβολούσε η γειτονιά στο χωριό. Το ίδιο μοσχοβολούσε και η γειτονιά του πατρικού μου σπιτιού όταν τα έφτιαχνε η μαμά μου. Έτσι λοιπόν θα σας δώσω αυτή τη συνταγή με μια μικρή αλλαγή σε ένα υλικό. Συγκεκριμένα αντί για αλυσίβα (που εγώ δεν έχω) χρησιμοποίησα baking powder. 

 



Υλικά: 

 

400 γρ. λάδι 

1 μικρό ποτηράκι αλυσίβα (στη θέση του εγώ έβαλα 2 φακ. baking poweder) 

ξύσμα από 2 πορτοκάλια

1 ποτήρι του νερού χυμό πορτοκαλιού 

300 γρ. ζάχαρη 

1 μικρό ποτηράκι κονιάκ 

1/2 κ.γ. σόδα 

1 κ.γ. κανέλα 

λίγο γαρύφαλο τριμμένο (στη συγκεκριμένη συνταγή εγώ δεν έβαλα γαρύφαλο μέσα στη ζύμη γιατί κάποιες φορές μου την πικρίζει) 

αλεύρι όσο πάρει (περίπου 5 - 6 φλ να υπολογίζετε) 

 

Για το σιρόπι: 

2 φλ. ζάχαρη 

1 φλ. μέλι 

2 φλ. νερό 

1 κ.σ. χυμό λεμονιού 

1 ροδέλα φλούδας λεμονιού 

1 ξύλο κανέλας 

3 γαρύφαλα

 

Για το πασπάλισμα 

ψιλοτριμμένα καρύδια 

κανέλα

 

Εκτέλεση:


 Σε μια μεγάλη λεκάνη (εκτός αν ο κάδος του μίξερ σας χωράει) βάζουμε το λάδι με τη ζάχαρη και τα χτυπάμε καλά με το μίξερ, ώστε να αλλάξει το χρώμα του λαδιού και να γίνει πιο άσπρο.

Τρίβουμε τα πορτοκάλια στον τρίφτη της μυζήθρας, ώστε όταν τα στύψουμε να έχουμε ήδη κρατήσει το ξύσμα τους.

Στο μείγμα του λαδιού προσθέτουμε το κονιάκ.

 Βάζουμε ένα μέρος της πορτοκαλάδας του ποτηριού που μετρήσαμε μέσα στη λεκάνη και στο υπόλοιπο ρίχνουμε τη σόδα ανακατεύοντας. Αυτό το κάνουμε μέσα στη λεκάνη με το λάδι γιατί αλλιώς θα χυθεί η πορτοκαλάδα λόγω της αντίδρασης με τη σόδα που τη φουσκώνει.

 Προσθέτουμε το ξύσμα πορτοκαλιού και την κανέλα κι ανακατεύουμε λίγο ακόμα.

Ανακατεύουμε το αλεύρι με το baking poweder και ρίχνουμε αρχικά το μισό και στη συνέχεια το υπόλοιπο σιγά σιγά μήπως και δε χρειαστεί όλο.  Σ' αυτό το στάδιο εγώ τη μισή ποσότητα του αλευριού τη χτυπάω στο μίξερ. Μόλις δω ότι ζορίζεται το σταματάω και συνεχίζω την υπόλοιπη ποσότητα ανακατεύοντας στο χέρι.

 Ζυμώνουμε το μείγμα έτσι ώστε να βγει μια ζύμη μαλακή που να μην κολλάει σα λάσπη στα χέρια μας. Θα είναι έτοιμη όταν κάνοντας μια δοκιμή με ένα κομμάτι διαπιστώσετε ότι πλάθεται χωρίς να κολλάει.

Τώρα θα πλάσουμε το σχήμα. Κόβουμε ένα κομμάτι σε μέγεθος όσο ένα μεγάλο καρύδι, το κάνουμε στρογγυλό.... 

 για να βγει το σχέδιο το μπαλάκι το πατάμε στον τρίφτη που τρίψαμε το πορτοκάλι μέχρι να γίνει πλακέ....

πιάνουμε τη μία άκρη του και το γυρνάμε να το κάνουμε ρολό.

Οι δύο άκρες του δεν θα είναι ακριβώς όπως το ρολό που η μία είναι κάτω από την άλλη, αλλά όπως στη φωτογραφία τη μία άκρη δίπλα στην άλλη.




 

 

 

 

 

Αφήνουμε το ρολό που σχηματίστηκε αφράτο χωρίς να το σφίξουμε.

Τα βάζουμε στο ταψί κρατώντας αποστάσεις μεταξύ τους γιατί θα φουσκώσουν. Το ταψί δε χρειάζεται λάδωμα. 

 Τα ψήνουμε σε προθερμασμένο φούρνο στη μεσαία σχάρα στους 175 βαθμούς για 20'.  Το ένα μελομακάρονο το έχω ανάποδα για να δείτε την επιφάνεια από κάτω ότι καταρχήν, ενώθηκε και δεύτερον δεν είναι ούτε σκούρα ούτε ανοιχτόχρωμη στο ψήσιμο

Σ' αυτή τη συνταγή το εσωτερικό του μελομακάρονου παραμένει κάπως μαλακό. Στη φωτογραφία ίσως να φαίνεται λίγο στο σημείο που το πιέζω....













 

 

 

 

  έμεινε λίγο το σημάδι.








 

 

 

 

Για το σιρόπι: Βάζουμε στην κατσαρόλα τη ζάχαρη, το μέλι, τη φλούδα του λεμονιού, το χυμό λεμονιού, το νερό...



 το ξύλο κανέλας, τα γαρύφαλα  ανακατεύουμε και το αφήνουμε να βράσει λίγο. Αν χρειαστεί το ξαφρίζουμε.

Όταν βράσει το σιρόπι χαμηλώνουμε τη φωτιά τόσο που να μη βράζει αλλά να είναι σχεδόν έτοιμο να βράσει. Ρίχνουμε όσα μελομακάρονα χωράνε να ρουφήξουν σιρόπι από τη μία πλευρά.

Τα αφήνουμε 1' από τη μία πλευρά και μετά τα γυρνάμε για άλλο 1' από την άλλη. Για να μη μπερδευόμαστε τα βάζουμε όλα να είναι με την ίδια όψη.

Μόλις τα βγάλουμε από την κατσαρόλα τα βάζουμε στην πιατέλα και με ένα πινέλο τα αλείφουμε με λίγο αραιωμένο μέλι (εγώ το αραίωσα με το σιρόπι της κατσαρόλας) για να κολλάει καλύτερα το καρύδι.

Ρίχνουμε λίγα ψιλοτριμμένα καρύδια πάνω στα μελομακάρονα κι από πάνω πασπαλίζουμε με κανέλα.





Μικρές λεπτομέρειες: 

 

 

Ανάλογα με το δικό σας φούρνο αν χρειαστεί κατεβάζετε πιο κάτω τη σχάρα ή αυξομειώνετε τη θερμοκρασία.

 

Αν θέλετε να σιγουρευτείτε ότι τα μελομακάρονα ρούφηξαν τη σωστή ποσότητα σιροπιού τότε αφήστε τα σε ένα ταψί μετά το μέλωμα για όλη τη νύχτα χωρίς να τους βάλετε καρύδια και κανέλα από πάνω. Την επόμενη μέρα σπάστε ένα στη μέση και δείτε δοκιμάζοντάς το κιόλας αν είναι εντάξει ή το σιρόπι έχει πάει όλο στον πάτο. Τότε φτιάξτε κι άλλο σιρόπι και ξαναβουτήξτε τα για λίγο όπως την πρώτη φορά.

 

Αν χρησιμοποιήσετε την αλυσίβα που γράφω στα υλικά τότε θα καταργήσετε το μπέικν πάουντερ, ενώ τη σόδα θα τη βάλετε κανονικά. 

 

Στο ψήσιμο θεωρώ ότι κρύβεται ένα μεγάλο μυστικό επιτυχίας. Πρέπει να είναι μέτριο γιατί όσο πιο άσπρα και πιο άψητα είναι τα μελομακάρονα τόσο περισσότερο θα λασπώσουν και θα σπάνε στο μέλωμα. Όσο πιο σκούρα και πιο ψημένα γίνουν τόσο λιγότερο σιρόπι θα ρουφήξουν και θα είναι σκληρά και μετά το μέλωμα. 



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...